Copyright © Johan Nelson/Megabite.se 2007-2021
Mr Megabite

Bra karpfiske i Ånglegöl, maj 2014

Detta år 2014 har karpfisket verkligen börjat trögt för mig, jag har hittils varit ute totalt nio dygn varav sju i Ånglegöl och två i Färgsjön. Alla dessa har slutat med att jag fått åka hem utan kontakt med karp, det som kommit upp är ett antal braxen och sutare. Helgen 23-25 maj deltog jag i Ånglegöl Carp Meeting och av sex deltagare fick fyra karp, det var endast jag och kompisen Mikael Andersson som inte fick nån karp. Även en resa till Polen har jag hunnit med och den var långt ifrån den bästa även om jag under veckan lyckade få en del fisk. Det är bara att bryta ihop och komma igen. På måndagen efter Ånglegöl Carp meeting så studerade jag vädret noga på internet, jag upptäckt att vinden skulle ligga på mot samma swim som jag hade på tävlingen, swim tre och beslutade därför att ge detta swim ytterligare en chans. Jag bestämde att jag skulle fiska onsdag kväll till lördag lunch, alltså tre nätter och på måndagkvällen var jag och slängde i tre, fyra kilo boiles samt lika mycket pellets på swimmet. På onsdagen, som var en halvdag på jobbet, åkte jag ut till sjön och satte upp all utrustning, vinden låg på fint från nord eller nordost och jag hade vinden rakt i ansiktet, Perfekt! Jag hade med mig spombspöt och mäskade ut en del sötmajs samt pellets och ett 30-tal boilies runt varje krokbete. Allt var klart vid sextiden på kvällen och efter bara nån timma börjar det ena larmet att pipa. En brax hade hittat krokbetet så det var bara att kasta ut igen. På detta spöt körde jag en 16 mm gul popup, på de andra hade jag en 18 mm singel hookbait med en plastmajs som boiliestop och på det tredje hade jag en snowman av 18 mm boilie och en 15 mm popup. Kl 22.30 kommer ytterligare ett hugg på min popup och denna gång kan jag utan större besvär landa årets första karp, en lite radkarp på 3,3 kg. Härligt tänkte jag, nu är nollan spräckt, nu hoppas jag på nån mer innan natten är över! Kl 08.30 vaknar jag dock inne i min bivvie och är lite besviken att inte det hänt någonting mer under natten. Jag går ut och sätter mig, käkar en enkel frukost och vinden ligger fortfarande på från norr, solen är framme och det är en härlig morgon även om det inte direkt är sommartemperatur. Kl 09.10 får jag höra ett dropback på mitt vänstra spö och tänker att det nog är en braxen till, men när jag lyfter spöt känner jag direkt att det inte är en braxen. Fisken simmar som en galning mot varje vasstrå som finns, men jag kan utan problem få den i håven och ser då en lite utlekt mager radkarp som vägs till 2,2 kilo, ingen jätte och man undrar om det inte finns någon fisk över fem kilo som vill nappa. Jag får ytterligare två fiskar den förmiddagen, först en bångstyrig spegel på 6,55 kilo vid halv elva och senare en galen fjällis på 4,15 kilo strax innan kl tolv. Tre fiskar mellan kl nio till tolv, det var länge sedan jag fick det. Efter klockan tolv så är det lugnt i spöna och inget förutom ytterligare en braxen nappar under hela eftermiddagen, kvällen och natten. På morgonen runt halv nio blir jag väckt av en annan kompis som precis avslutat ett fisklöst morgonpass i östra delen av sjön, vi snackar lite och han hinner inte mer än sätta sig i bilen och åka hemåt föränn jag får dagens första run, fast jag kör med hårda baitrunners så löper linan ut snabbt och fisken hinner ta ett antal meter innan jag kan lyfta spöt. Ytterligare en morgonfisk, denna gång kan jag efter lite trixande håva en fjällkarp på 3,4 kilo. Jag tar några snabba bilder på mattan och låter den gå tillbaka. Nu har jag fått fyra av fem fiskar på mitt vänstra spö där jag kör en snowman så jag riggar om mitt mittenspö som inte gett något under två dagar till en likadan snowman, kastar ut och fyller på med ett tjugotal boilies runt varje krokbete. Efter ca en timma kommer det ett run på det spöt och fisken går rakt in i näckrosbältet som jag fiskar mot. Jag har denna gång riggat så att jag tappar sänket vid varje hugg och det gör det mýcket enklare att få ut fisken ur näckrosbälten och dylikt, detta är en grej som jag kommer fortsätta med. Förra året tappade jag flera stycken, men nu när sänket släpper så har jag lyckats få ut alla fiskar och så även denna gång. Karpen var väldigt stark och gjorde allt för att undvika att bli håvad, men till sist kunde jag håva ytteligare en spegelkarp. Jag kände igen fisken, vi har döpt den till Herkules vilket är ett passande namn på en så stark fisk. Den vägde 6,4 kilo, den hade en del lekskador även den och när jag fått den så kände jag att jag att det var dags att åka hem även om det var en dag tidigare än planen. Resultat blev alltså sex fiskar på två dagar och fem av dem har jag fångat mellan klockan nio till tolv på förmiddagarna. Kanske blir det fler morgon/förmiddagspass i sjön. Jag kommer fortsätta att fiska i sjön och målet är givetvis att få den första fisken över tio kilo, den måste komma snart......

Fiskeäventyr från när & fjärran!