Copyright © Johan Nelson/Megabite.se 2007-2021
Mr Megabite

TopCats Fishing Resort, Thailand 2015

I början av januari 2015 genomförde jag och min gode vän Mikael Anderssson ett fiskeäventyr som vi sent ska glömma. Vi besökte TopCats Fishing Resort på ön Koh Samui i Thailand i samband med att vi var på solsemester på ön. Fisket var inte en spontangrej utan väl planerat i god tid. Vi skulle fiska i 5 heldagar och bo på husbåt i fyra nätter. Jag har besökt TopCats tre gånger tidigare, men för Micke var det första gången. Jag har dock aldrig fiskat så länge som fem dagar i sträck så våra förhoppningar om bra fiske var högt ställda. Efter ett par dagars solsemester var det dags att lämna stranden för att försöka fånga några stora exotiska fiskar. Första dagen fick vi swim 5, det ligger i mitten av sjön. Vi ville helst fiska kanterna som är swim 1, 2 eller 7 då vi tror oss veta att det är runt kanterna som de stora rovfiskarna går och det var främst dem vi ville fånga. Vem vill inte ha en stor redtailmal eller varför inte en jättestor arapiama. Swim 1 används dock inte inte längre och på swim 2 satt en ung engelsk kille och han skulle sitta där ytterligare några dagar så vi fick nöja oss med tilldelat swim. Inte alltför nöjda med vårt swim så började vi fiska och vi hade en mycket bra första dag, vi fick första fisken redan efter cirka 40 minuter och sen rullade det på under dagen. Att sitta och vänta på napp i denna fantastiska miljö mitt i vintern är oslagbart. Vacker grön omgivningen, palmer som ramar in resorten, varmt och behagligt väder samt massor av exotiska ljud i form av fåglar, apor mm gör detta till en upplevelse som är lätt att minnas med glädje. Att du också med lite tur kan få en vacker drömfisk gör inte upplevelsen sämre.... Vi hade innan kommit överens om hur vi skulle fiska tillsammans. Reglerna oss emellan var enkla, vi skulle dra varannat run och sitter fisken på i minst 10 sekunder så räknas det som napp och turen övergår till den andra. Första nappet kom alltså efter ca 40 minuter och lotten hade gett Micke chansen att dra sin första thailändska fisk. Det började fint med en 18 kilos Siamesekarp. Under dagen fick vi nio fiskar varav sex Mekongmalar och tre siamesekarpar. Micke fick en otrolig karp på hela 38,5 kilo och jag fick en karp på 27,5 kilo samt en mekongmal på 36 kilo. Båda dessa var nya pb:n för mig och Micke, som inte fått en siamesekarp innan, fick med sin stora fisk ett pb som hette duga. Detta innebar att vi redan första dagen var otroligt nöjda med fisket. Vilken första dag! Och vi har fyra dagar kvar, det kändes som att allt kunde hända. Micke som många gånger hört mig berätta hur otroligt starka dessa fiskar är erkände efteråt att han inte trott på mig, men efter att ha känt på en av fiskarna så kunde han inte annat än att hålla med mig. Det är ett helt annat “drag” i dessa fiskar än vad vi är vana vid hemma. Utrustningen man använder på TopCats är kraftiga malspön, Century Excalibur, och stora Shimano baitrunner 12000D laddade med 0,52 mm nylonlina med en brottsgräns på 50 lb. Det hade svårligen gått att använda en vanlig karputrustning då de grejerna helt enkelt inte håller för dessa fiskar. Man fiskar med två spön var mellan kl 08.00 på morgonen till 20.00 på kvällen, varav de sista 2 timmarna är i mörker. Det är ganska långa dagar så efter en dags fiske är det skönt att få dra sig tillbaka och gå igenom dagens händelser, kolla att alla foton blivit bra och ladda upp med en god natts sömn inför nästa dag. Dag två var också en bra dag, denna dag fick vi som vi ville och fick fiska längst ut på swim 7. Det innebar att vi beslutade att fiska efter rovfisk med två spön hela dagen, i vanliga fall brukar man fiska efter dessa de första och de sista timmarna på dagen, men nu körde vi med fiskbeten på två av våra fyra spön hela dagen istället. Dagen gav oss sex fiskar, men det var inte vilka fiskar som helst. Jag lyckades slå två pb:n denna dag. Det började med en karp på hela 38,5 kilo, samma vikt som Mickes dagen innan och jag avslutade sedan dagen med att slå nytt pb på Redtailmal. Fisken nappade när det var fem minuter kvar och redan när jag gjorde mothugg så kändes det att det var en stor fisk. Efter en grym fight bryter en stor redtailmal vattenytan och jag tycker den är enorm. Vi uppskattar vikten till 40 kilo och jag svävar på moln. Vilken fantastisk fisk, och vacker som bara den. När vi återvände till vår husbåt på kvällen så var lyckan mycket stor och kände inga gränser. Vad som helst kan hända på TopCats, det gäller bara att ha flyt och gemensamt drömde vi om vad morgondagen skulle ge. Dag tre och dag fyra fiskade vi på swim tre och det var två ganska tröga dagar jämfört med de två första, vi fick under dessa dagar ändå tio fiskar ihop varav en Pacu och två mindre redtailmalar. Vår granne på swim två hade däremot två fantastiska dagar med många napp, han fick både stora redtails och en fin arapaima på ca 180 cm. Vi började snacka och han sa att han hade suttit på detta swim hela tiden han fiskat och att det var ett mycket bra swim som han gärna lämnade över till oss när han slutade sitt fiske vilket skulle innebära att vi kunde sitta vår sista dag där om ägaren till Topcats, Shaun McNutt, var ok med det. Vi frågade Shaun och han sa ok till detta. Detta gjorde att vi fick en nytändning och vi hoppades att vår sista femte dag skulle bli riktigt bra. Sista dagen kom och våra förhoppningar om en bra dags fiske gick verkligen i uppfyllelse, vi hade en fantastisk avslutning på vårt fiskeäventyr. Under den sista dagen fick vi tio fiskar, däribland ytterligare en Redtailmal på 40 kilo som Micke drog under eftermiddagen. En helt otroligt vacker fisk som vi fick många bra bilder på i dagsljus. En bild blev så bra (se nedan) att vi nu i efterhand har fått en förfrågan av TopCats ägare Shaun att han gärna vill använda bilden på den nya reklambroschyr som han ska ta fram inom kort. Riktigt kul att vi kan bidra till denna med en av våra fiskar. Förutom den stora Redtailmalen är det dock den sista halvtimman som vi kommer minnas länge. Under denna korta stund fick vi fyra napp, det började för Micke med en Redtailmal på hela 32 kilo vid halv åtta, vid kvart i åtta missar jag en stor fisk och vi tror då att det var källens sista napp vilket var helt fel. När det är fem, tio minuter kvar av dagens fiske får vi ett dubbelhugg och både Micke och jag får drilla varsin fisk till. Kvällen avslutas i ett “kaos” med att Micke får en Alligator Gar på ca 20 kilo och jag får en Redtail på 12 kilo, samtidigt, helt otroligt, vilken avslutning på vårt fem dagar långa fiskeäventyr. Totalt får vi under våra fem dagar på TopCats 35 fiskar som fördelade sig jämt tack vare att vi kommit överens om att dra varannan fisk. Jag fick 18 fiskar och Micke fick 17 st. Vi fick som höjdpunkter båda karpar på 38,5 kilo och varsin Redtailmal på 40 kilo. Jag har varit här innan, men denna gång slår de övriga gångerna med hästlängder, ett helt fantastiskt fiskeäventyr. Jag tror heller inte att detta var första och sista gången Micke åker till Thailand och fiskar och jag åker gärna igen om det bara finns möjlighet. Varför inte ytterligare ett besök på TopCats - stället där dina drömmar blir sanna..........

Fiskeäventyr från när & fjärran!

Se film från TopCats! Klicka här!