Copyright © Johan Nelson/Megabite.se 2007-2021
Mr Megabite

Rainbow Lake, Frankrike nov 2011

Min första resa till Rainbow Lake vintern 2009 var ingen direkt jättesuccé med 2 landade karpar på 2 veckor så när jag nu åter fick chansen att följa med dit igen var siktet inställt på lite mer action. Resan var nu i början av november och då kan vädret i södra Frankrike vara som sensommaren är i Sverige. Bara det gjorde att man var mer optimistisk. Målet för min resa var att få min första karp över 20 kilo. Vi var flera svenskar som åkte på denna resa, det var jag och Mattias Berglund, Micke Betong och Janne Bohlin samt Stephan "dansken" Nielsen och Fredrik Lundmark. Mattias och jag skulle fiska swim 7-8-9, Micke och Janne swim 1 & 2 och Stephan och Fredrik swim 18. Fredrik fiskade bara en vecka för att sedan bli avlöst av Henrik Ragnarsson vecka 2. I Rainbow fiskar man lördag till lördag och vi åkte från Sverige redan på torsdagsmorgonen. Det innebär att vi inte sträckkörde de 225 milen som det är enkel resa till sjön utan vi övernattade på ett enkelt hotell i Belgien ungefär halvvägs ner. Vi kom fram till sjön runt klockan 10 på fredagskvällen, där möttes vi upp av Micke och Janne som kommit fram några timmar tidigare. Det blev genast lite feststämmning och humöret och förväntningarna på vårt fiske var på topp. Sent somnade vi i våra bedchairs vid klubbstugan den kvällen. Lördag morgon var det dags att ta våra tilldelade swim i besittning, veckan innan vi kom hade fisket varit mycket bra på våra swim och vi hade en förhoppning om att det skulle fortsätta så. Mattias och jag kom överens om att han kör 7-8 och jag tar 9:an första veckan och sedan får vi se efter en vecka om någon av oss vill byta plats. Vi hade fått en del tips om hur vi skulle fiska swimmen och de kom väl till pass. Ut och loda, känna på botten och fundera på var bästa ställena var. Ibland när man stöter i botten känns det som en massa små stenar, men det kan vara sänken som lossnat vid hugg. Hittar man en sån plats så ska man vara glad. Det var mycket lågt vatten i sjön så på vissa tänkta ställen vid grunda små vikar och kanaler kunde man inte fiska, men det var inga problem, det finns många heta ställen att lägga ut sina beten på. Jag körde med CC Moores Odessy XXX och Livesystemboiles och jag mäskade ca 2,5 kilo per spö + lite pellets och partiklar. Eftersom man mäskar så mycket kan man med gott mod låta betena ligga åtminstone 3-4 dygn innan man ens ska börja fundera på att byta plats. Karparna kan gå ut och in på mäskplatsen ett par gånger utan att ta krokbetet och det gör att de inte skyggar för mäskplatsen utan vågar komma tillbaka. Det av mina spön som låg i längst låg i en vecka innan det nappade en karp på det så det funkar att låta dem ligga så länge. Andra natten, tror det var runt klockan fyra och fem på morgonen får jag mitt första napp, vi åker ut i båten i duggregnet och jag känner att det är något stort på kroken. Jag bänder och bänder, men linan går bara rakt ner och trots att djupet bara är runt två meter så får jag inte upp fisken till ytan, den går bara och stångas vid botten. Efter ytterligare en stunds drillning bryter en stor spegelkarp ytan. Den är stor säger jag till Mattias, men hur stor den är har jag svårt att bedöma. Håvningen går perfekt och när vi kommer in till land igen orkar jag knappt lyfta upp den på mattan. Ska jag redan med min första fisk nå mitt mål med resan? Väger fisken över 20 kilo? Vid vägningen går vågen upp till hela 25,4 kilo och jag är otroligt nöjd. Precis som jag ville ha det, en stor fisk i början och sen kan man slappna av lite grann. Min resa var räddad om jag så inte skulle få en enda fisk till. Nytt pb på spegelkarp: Check! Fisket på våra swim var inte som veckan innan utan vi fick sex fiskar första veckan, Mattias fick fyra st med en topp på 23,25 kg och jag fick förutom den på 25,4 kg en fjällis på 18,8 kg. Den andra veckan fick jag fem fiskar med en fjällis på 20,05 kg på topp, nytt pb på fjällkarp: Check! och Mattias fick bara en fisk, men det var en stor vacker spegel på hela 25,975 kilo. Totalt fick vi 12 fiskar, jag sju och Mattias fem, båda fick fisk över 25 kilo så vi måste var nöjda med detta fiske. Vi bytte aldrig swim efter en vecka utan jag satt på nian hela tiden. För övriga svenskar så var det helt galet, det kom upp flera karpar över 30 kilo och den största var Micke Betongs spegel på hela 36,96 kilo, den kallas för "The Ken Dodd Fish" och den var förra året världens tredje största karp på över 39 kilo. Fredrik Lundmark fick på 32,8 kg, Janne Bohlin fick pb på 27,5 kg och Stephan fick en fantastisk fjällis på hela 34 kg. Henrik Ragnarsson fick också flera fiskar med en topp på 31,4 kg på sin vecka vid sjön. I relation till detta så hade ju Mattias och jag inte lika bra fiske som övriga svenskar, men man måste vara nöjd när man kommer hem med 2 pb:n. Av mina 7 fiskar så vägde vi fyra, de vägde: 25,4 / 20,05 / 18,8 / 18,0 sedan bedömde vi de andra tre till ca 15/10/8 kg. Självklart är fisket i Rainbow i en klass för sig och jag vill givetivs tillbaka än en gång, men när det blir får framtiden utvisa.

Fiskeäventyr från när & fjärran!