Copyright © Johan Nelson/Megabite.se 2007-2021
Mr Megabite

Jaroslawki, Polen september 2007

Efter vår lyckade resa till Jaroslawki i somras så tog jag och Micke Andersson med oss var sitt barn och åkte ner dit igen i början av september.

Micke hade med sig sin dotter Emelie jag hade min grabb Alexander med mig. Vår förhoppning var att de skulle få lite fisk under våra 3 dygn vid

sjön och planen gick ut på att vi skulle fiska karp på dagarna och mal på kvällarna. Vi hade hyrt en husvagn att bo i, inga tält denna gång.

Vid lunchtid på vår första dag var alla karpspön i vattnet, vi lade som vanligt ut ett antal markörer som vi mäskade runt. Det tog inte så lång tid innan första fisken fick larmet att skrika till. Under dagen fick vi upp ett par fina fjällisar, dagen största tog Alexander och den vägde hela 7 kilo. På kvällen vid klockan 19.00 så vevade vi upp karpspöna och begav oss ett par hundra meter bort till den dammen där malarna befann sig. Vi hade inför denna resa med oss anpassad utrustning som vi köpt in från Tyskland under sommaren. Det är kraftiga spön ca 9-10 fot långa med en testkurva runt 5-6 lbs, flätlina med 45 kilos brottsstyrka mm. Vi spände upp våra beten, som var små karpar på 2 till 3 hekto, med ett stort flöte och en knäcklina som skall gå av vid ett eventuellt hugg. På flötena satte vi lysstavar så vi kunde se flötet efter mörkrets inbrott. Det är otroligt spännande att se på flötena under fisket, ibland blir fisken riktigt livlig och rör sig mycket, då kan ett hugg vara nära förestående. Klockan 23.30 hugger det på ett av mina spön och efter en stund så ligger det en mal på land. Vi hade lyckats med vad vi föresatt oss, en fantastisk känsla. Malen var ingen jätte, men den vägde 13,6 kilo. Vi fortsatte att fiska fram till ca kl 01.00, men vi fick inget mer hugg den kvällen.  Dag 2 fortsatte vi karpfisket och vi fick under morgonen och dagen ett 10-tal karpar, och tappade nästan lika många. Emelie fick flest av oss och jag fick dagens största, en spegel på 7,4 kilo. På kvällen var det åter dags för malfiske, vi satte ut våra spön på samma ställen som dagen innan. Denna kväll dröjde det till klockan 00.30 innan det högg. Det var samma spö som gick iväg igen och denna gång kände jag att det var en större fisk i andra änden. Efter en bra fight kunde Micke landa malen med ett fast grepp om underkäken. Denna mal vägde hela 25 kilo blankt och den var 158 cm lång. Efter fotografering vände vi tillbaka till vår husvagn för att sova några timmar. Sista dygnet blev vädret sämre och det blåste och regnade en del, detta gjorde fisket trögt och vi fick endast 2 karpar på dagen. Vårt malmete sista natten gav heller ingen fisk. Micke som inte fått någon mal fiskade med alla spöna sista natten, ända till gryningen, men tyvärr högg ingen mal. Om vi summerar våra 3 dygn i Polen så gav de totalt 16 karpar och 2 malar. Ett mycket bra resultat och det var nog inte sista gången vi besökte Jaroslawki......

Fiskeäventyr från när & fjärran!