Copyright © Johan Nelson/Megabite.se 2007-2021
Mr Megabite

Karpfiske Polen april/maj 2008

I slutet av april så åkte jag och min grabb Alexander återigen söderut med våra reskamrater Micke och Emelie Andersson för att fiska karp. Vi skulle även denna gång till Polen. Som tidigare resor hade vi bokat upp karpfiske i en för oss okänd sjö söder om Poznan. Vi fick under veckan lära oss att denna vecka inte är den lämpligaste att åka till polen för att fiska då vi fick konkurrens av hela polska karpfiskekåren. Den 1:a maj är liksom 1:a metaredagen i Polen, sedan ett par dagar senare inträffar Polens nationaldag så "alla" polacker ska ut och fiska och grilla denna tid på året. Eftersom vi inte bokat upp ett speciellt swim från Sverige så fick vi helt enkelt ta de platser som inte var bokade och det var inte många. Vi fick 2 platser på en halvö som såg otroligt fina ut från land, men tyvärr var det mycket mjukbotten utanför och fiskarna trivdes tydligen inte alls bra i vår del av sjön. Efter 3 dygn hade vi fått 1 napp, en gräskarp på 5 kilo, i övrigt var det helt dött så vi tog beslutet om att byta sjö. Beslutet gjorde att vi förlorade ca 200 zloty per familj i den sjön vi lämnade, och att vi fick betala ytterligare ca 300 zloty för platserna i den nya sjön, men det var det värt. Vi körde ca 30 mil till en ny sjö där det fanns ett antal lediga platser kvar som vi kunde få ha i 4 dagar, de flesta andra platserna var uthyrda, men först några dagar senare än vår ankomst. Detta innebar att vi fick vara relativt ensamma under de första 2 dygnen i sjön. Det tog 3 timmar innan vi kunde drilla in första fisken, sedan nappade de på i jämn takt. På 2 dygn fick vi 18 karpar med en topp på 9,4 kilo. Efter 2 dagar började alla party/fiskesugna polacker att trilla in till sjön och ju fler spön som placerades ut och ju mer mäsk som kastades i sjön desto mindre frekventa blev våra napp. De sista 2 dygnen gav bara 8 fiskar. Totalt fick vi 26 fiskar under 4 dygn. Team Nelson fick 18 av dessa (9 fiskar var), Team Andersson fick bara 8 st, dock tog de veckans största på 11 kilo klockan 05.00 sista morgonen innan hemfärd. Flytten till en ny sjö var räddningen och den gjorde att veckan blev mycket trevlig, vi hade också kanonväder 6 av 7 dagar. Barn är otåliga och vill att det ska hända lite grejer hela tiden så 3 dygn utan ett pip kan vara katastrof. Detta var också givetvis en anledning till vårt oplanerade sjöbyte. En vecka kan också tyckas vara långt för barn att vara ute, ligga i tält och fiska dygnet runt, men det gick jättebra. Dock tror jag att de tyckte det var skönt att få åka hem även om ingen av dem ville erkänna det. Själv får jag tillstå att jag tyckte det var skönt i alla fall.

Fiskeäventyr från när & fjärran!